رمضان ماه خدا و قرآن

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 318
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 318
    بازدید ماه : 879
    بازدید کل : 131824
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

رمضان ماه خدا و قرآن

 

همگام با رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، شمارش معکوس ایام فرخنده این ارمغان بیهمتای الهی نیز شروع میشود. رمضان در حقیقت هدیهای است از جانب پروردگار برای مؤمنان، که اگر توان دیدن معنویات آنرا میداشتند آرزو میکردند تمام عمرشان رمضان باشد.

در این ماه با سعادت رابطه بنده با پروردگارش که پیش از رمضان بیشتر حالت بده بستانی سخاوتمندانه از جانب خداوند داشت؛ یک نیکی از بنده با ده تا هفتصد برابر پاداش از جانب پروردگار استقال میشد، و فرشتگان مسئولیت حساب و کتاب رحمت الهی را بر عهده داشتند، در رمضان حکایت به گونهاید دیگر برنامهریزی میشود. پروردگار به فرشتگان مأمور میفرمایند: مگر روزه! روزه از آن من است و اجر و پاداشش را من شخصا به بندهام میپردازم. « إلا الصوم فإنه لي و أنا أجزي به.. ».

پادشاه و مالک الملک و خالق و آفریدگار جهان و جهانیان سفره کرم و سخاوتش را در رمضان جلوی بندهاش پهن میکند و خود میزبانی میهمان خود را بر عهده میگیرد. سخاوت پروردگار و رحمت و شفقت و مهرش به بنده را با هیچ میزان و معیاری نمیتوان سنجید..

این ماه مکتب آموزش و پرورش است که در آن مؤمن با ترک حلال و کنترل خواهشات نفسانی خود، سعی میکند زندگی خود را از روتین همیشگی بدر آورده به نحوهای جدید برنامهریزی کند. این برنامه جدید در تمامی مراحل آن او را بسوی رضایت الهی و رسیدن به خشنودی پروردگار، و پاکسازی و آلایش درونی و بیرونی شخصیتش سوق میدهد.

در رمضان مؤمن عاقل با برنامهریزی بسیار سادهای درست در راستای هدف روزه که پرهیزکاری و ساختار کیان ایمانی اوست بحرکت درمیآید:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿البقرة/١٨٣﴾»

(ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر شما روزه واجب شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است، تا باشد که پرهیزگار شوید.)

مبنای عبادی مؤمن بر محوریت و مرکزیت "نیت" و قصد او سوار است. بهمین دلیل هر حرکت او؛ از لبخند ساده و لقمهای که در دهان همسر و دوست و خواهر و برادر و پدر و مادرش میگذارد تا خاری که از سر راه بر میدارد. و همه حرکات و سکنات او میتواند بر مبنای قصد و مرادش به عبادت تبدیل شوند. با اینوجود میتوان با اولویت دادن به برخی از برنامهها در رمضان سعی کرد اجر و پاداش بیشتری کسب نمود. این نوشته تلاش دارد به برخی از این اولویتهای برنامه رمضانی اشاره کند:

(1)     خدا شناسی:

شناخت خداوند پله اول محبت او، و کوتاهترین راه بسوی ایمان بدو و پیروی و اطاعت از فرامین و دستورات او با عشق و علاقه و اختیار صادقانه و اراده پویا میباشد.

زندگی در سایه شناخت خدواند متعال و ایمان به او طعم و لذت دیگری مییابد. انسان در پرتو ایمانی که سرشار از شناخت و علم و فهم و ادراک درست است شخصیت خود را در مسیر زندگی و در پهنای گیتی احساس میکند. و درمییابد که نه تنها و بیمحتواست، و نه پوچ و بیهدف آفریده شده!..

انسانی که پروردگار روزی ده – رازق – خود را شناخته هرگز از آینده و فقر و ناداری نمیترسد. با جرأت و شجاعت پردههای ترس را دیده بسوی آینده گام میزند. و این حرکت و تلاش نه تنها زندگی او را رونق میبخشد بلکه در پیشرفت و ساختار جامعه و اطرافیان نیز اثر مثبت خواهد داشت.

مؤمنی که پروردگار حکیم خود را شناخته میداند که هیچ چیزی در زندگی بیهدف خلق نشده، و در هر خلقتی و هر اتفاقی حکمتی است. مشکلات زندگی، بیماریها، حوادث روزگار و هیچ طوفانی نمیتواند چنین فردی را در صحرای بیساحل نا امیدی دفن کند. او هیشه با امید و آرزو بر روزگار هر چند تلخ لبخند میزند و با این روحیه نه تنها چهره زندگی خود را شادمان میکند بلکه در اطراف خود محیطی از اصلاح و سازندگی بوجود میآورد که در تعالی و ساختار جامعه سهم بزرگی ایفا خواهد کرد.

انسان با شناختن پروردگار؛ خالق و آفریدگار، مهربان و بخشاینده، لطیف و سخاوتمند، عالم و خبیر و چیره بر همه چیز و در عین حال قهار و انتقام گیرنده از سرکشان و ظالمان، و سایر صفات الهی، بکلی مدهوش گشته سر سجده بر درگاه احدیث او بر زمین نهاده، زبان به ذکر و یاد او شیرین میگرداند، و سپاس و شکر او بجای میآورد:

«فَاذْكُرُ‌ونِي أَذْكُرْ‌كُمْ وَاشْكُرُ‌وا لِي وَلَا تَكْفُرُ‌ونِ ﴿البقرة/١٥٢﴾»

}پس مرا یاد کنید (با طاعت و عبادت و دوری از معاصی، به دل و زبان و قلم و قدم، و سیر در آفاق و انفس، جهت کشف عظمت و قدرت من) تا من نیز شما را یاد کنم (با اعطاء ثواب و گشایش ابواب سعادت و خیرات و ادامه‌ی پیروزی و قدرت و نعمت) و از من سپاسگزاری کنید (و با گفتار و کردار، شکرگزار انعام و احسان من باشید) و از من ناسپاسی مکنید (و نعمتهای مرا نادیده مگیرید(.}

و این بنده شاکر را نزد پروردگار رحمان و رحیم و لطیف و کریم جایزهها خواهد بود:

«وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا ۗ وَمَن يُرِ‌دْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِ‌دْ ثَوَابَ الْآخِرَ‌ةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِ‌ينَ ﴿آل عمران/١٤٥﴾»

{و هیچ کسی را نسزد که بمیرد مگر به فرمان خدا، و خداوند وقت آن را دقیقاً در مدّت مشخّص و محدودی ثبت و ضبط کرده است (و در کتابی که مشتمل بر مرگ و میرها است نوشته است). و هرکس پاداش (و کالای) دنیا را خواستار شود از آن بدو می‌دهیم، و هر که پاداش (و متاع) آخرت را خواهان باشد از آن بدو می‌دهیم، و ما پاداش سپاسگزاران را خواهیم داد.}

و صد البته اینگونه مؤمنان راستین که به این درجه از عقل و درایت و شعور انسانی رسیدهاند بس اندکند:

«... وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ‌ ﴿سبأ/١٣﴾»

{... و اندکی از بندگانم سپاسگزارند.}

البته باید یادآور شد که شکر و سپاس الهی تنها با جملات زیبا و عبارات گویا بیان نمیگردد. شکر الهی را باید همزمان با زبان، با کردار نیز به نمایش گذاشت.

«...اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرً‌ا ۚ وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ‌ ﴿سبأ/١٣﴾»

{...ای خاندان داود! به خاطر سپاس گزاری عمل کنید؛ و از بندگانم اندکی سپاس گزارند.}

اطاعت پروردگار در عبادات نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، صله رحم، خوش اخلاق، کرم و بخشش، و غیره نمادی از شکر اوست.

اسراف و تبذیر نکردن در استعمال نعمتها و هدر ندادن آنها، رسیدن به مستمندان و بیماران و بیکسان و بینوایان روشی است در بیان شکر. احترام پیرمردان و سالخوردهها، رسیدن به خردسالان و درماندهها، مواظبت از زیر دستان و بیبضاعتان، اسلوبی است دیگر در شکر گذاری خالق..

سعی در برگرفتن قطرهای از اقیانوس بیمنتهای اخلاق و صفات الهی؛ چون کرم و سخاوت، و بخشایش و مهربانی و لطف نمادی است از شکر و سپاس حق.

شکر خداوند در استفاده درست و بجای از نعمتها، بیشتر تجلی میکند. انسانی که خداوند او را با نعمت هیبت و احترام و حرف شنوایی اطرافیان از او، آزموده باید از این نعمت در اصلاح مشکلات جامعه، رفع کدورتها و اختلافات خانوادهها و افراد، برقراری صلح و آشتی و مهر و محبت در بین مردم استفاده برد. کوتاهی در این باب ناشکری خالق است بر این نعمت.

مؤمن در هر لباسی که باشد باید چون باران نفعش به تمامی اقشار جامعه برسد. یک پزشک، استاد، نجار، آهنگر، راننده تاکسی، میکانیک، نانوا، کشاورز، باربر، کاسب و دکاندار، کارمند دولت، مفکر و اندیشمند، جامعه شناس، اقتصاد دان، سیاستمدار، خانم خانهدار، پرستار، و غیره... باید با استفاده از نعمت عقل و دانش خود در یافتن راهها و ابتکار روشهای گوناگون برای شکرگذاری از نعمتهایی که خداوند بدانها ارزانی داشته تلاش کنند. لذت شکر را انسان در کاری مییابد که تنها و تنها هدف از انجام آن رضایت الهی باشد؛ نه تشکری از مردم انتظار داشته باشد، و نه لبنخدی و نه مال و منال و یا احترامی..

لذت مؤمن در دادن است نه در گرفتن... چه زیباست و پر معنا تصویر آن لحظهای که پاکت پولی که بر آن نوشته بودی "هدیه خدا" و آنرا لای در خانه بیوه زنی گذاشتی، و او آنرا برداشته از ته دلش داد برآورد که: الهی سبز شوی هر که هستی!..

لذت معالجه مجانی بیماران برای یک پزشک از لذت بدست آوردن خورجینها پول به مراتب بیشتر است!... لذت دیدن لباس عیدی که به بچههای یتیم همسایه هدیه داده بودی از آن لباسی که بر تنت کردهای صدها برابر بیشتر است...

ولی این لذت را تنها کسی احساس میکند که خدایش را شناخته باشد!

در ماه مبارک رمضان دریچه دلها بسوی تجلی ایمان گشوده میشود، و انسان بخدایش نزدیکتر میگردد. در این فضای ملکوتی باید تلاش نمود هر چه بیشتر با خدایمان آشنا شویم. صفات او را در قرآن کریم مطالعه کنیم. روی هر نام و صفتش ساعتی بیندیشیم. در پی درک معنا و مفهوم آن باشیم. هر روز خدایمان را با نامها و صفتهایش بخوانیم و در مسیر همان نام با او به راز و نیاز پرداخته، کچکول گدایی در برابر رحمت الهیش دراز کرده بگوییم: ای بخشاینده مهربان بر من بینوا مهر ورزیده گناهانم را ببخشای. ای درگذرکننده و بسیار با عفو و بخشش، و ای کریم بیهمتا ببخشای مرا. ای روزی دهنده و رازق بر رزق و روزی من برکت ده. ای لطیف و پر مهر بر من لطف ورز و از مهرت بیمهرم نگردان..

كريما ببخشاي بر حال ما               كه هستيم اسير  كمند  هوا

نداريم غير از تو  فريادرس               تويي عاصيان را خطا بخش و بس

نگهدار ما را ز راه  خطا                   خطا در گذار وصوابم نما...

یا رب تو چنان کن که پریشان نشوم           محتاج به بیگانه و خویشان نشوم

بی منت خلق خود مرا روزی ده                 تا از در تو بر در ایشان نشوم

غمناکم و از کوی تو با غم نروم                 جز شاد و امیدوار و خرم نروم

از درگه همچو تو کریمی هرگز                  نومید کسی نرفت و من هم نروم

 

(2)     آشتی با قرآن

قرآن معجزه و شناسه و دلیل پیامبری حضرت رسول الله – صلی الله علیه و سلم – است. معجزهای برای همه زمان و همه جا. معجزهای که با عقل و منطق و وجدان و ضمیر آدمی سخن میگوید، و به انسان این فرصت را میدهد که در آزادی کامل هر آنچه برای خود میپسندد را اختیار کرده، مسئولیت آنرا به عهده گیرد و در روز قیامت خود جوابگو و مسئول بر انتخاب خود باشد.

معجزه پیامبر اکرم –صلی الله علیه و سلم – چون عصای موسی نیست که پس از درگذشت پیامبر خدا؛ حضرت موسی – علیه السلام –، اثری از آن برجای نماند. و به حکایتی در کتابهای تاریخی تبدیل گردد، و نه چون معجزههای تمایم پیامبران پیشین است که منکران بتوانند در اصل وجود آنها زباندرازی کنند و آنها را از جمله افسانههای ساخته و پرداخته و اوهام و خیالات بشری تلقی نمایند. قرآن معجزهای است جاویدان که خداوند آنرا قبل از ثبت بر کاغذ و لوح و قلم در سینههای مؤمنان محفوظ نگه داشت است.

رمضان ماه نبرد واقعی با شیطان و ریشه کن ساختن توطئهها و دسیسههای اوست. و قرآن سلاح واقعی در این میدان کارزار..

قرآن کلید قلبهاست که دریچه آنها را بسوی سعادت و شادکامی میگشاید و انسان را از منجلاب پستیها و پریشانیها و اضطرابات نفسانی و جنجالهای روانی رهایی بخشیده به ساحل آرامش و سکون و امنیت روحی و روانی میرساند:

«أَفَلَا يَتَدَبَّرُ‌ونَ الْقُرْ‌آنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿محمد/٢٤﴾»

{آیا در قرآن نمی اندیشند [تاحقایق را بفهمند] یا بر دل هایشان قفل هایی قرار دارد؟ }

فهم و درایت آیات کلام الله مجید چون پتک بر قفلهای زنگ زده بر قلبهای غافل فرود میآید، و انسان از غل و زنجیر پستیها و شهوتها و دل بستن به دنیای فانی رهایی مییابد. چهره زندگی بکلی تغییر خواهد یافت. انسان قرآنی چون عقابی آزاده بر کرانهها نظر دارد، و زندگی خاکی و تلاشهای انسانها برای اندوختن پشیز دنیا سپس رها کردن آن و خفتن در قبر سیاه و تاریک با تنها ملافهای سفید، را بازی بچههای ابله و نادان میشمرد. او همیشه در فضای الگوها و موفقیتها و ساختار آینده و اصلاح بشریت سیر میکند:

«إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْ‌آنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ‌ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرً‌ا كَبِيرً‌ا ﴿الإسراء/٩﴾»

{بی تردید این قرآن به استوارترین آیین هدایت می کند، و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام می دهند، مژده می دهد که برای آنان پاداشی بزرگ است. }

قرآن را بر خلاف آنچه برخی سودجویان بخورد مردم ساده لوح میدهند، برای همه بشریت نازل شده و برای همه قابل فهم است. هر انسانی با توان میزان بار عقلی خود از این قرآن آنچه نیاز اوست را در مییابد.

«كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَ‌كٌ لِّيَدَّبَّرُ‌وا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ‌ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿ص/٢٩﴾»

{کتاب پرخیر و برکتی است و آن را برای تو فرو فرستاده‌ایم تا درباره‌ی آیه‌هایش بیندیشند، و خردمندان پند گیرند. }

باید با دیدی کلی و شمولی به قرآن نگریست. قرآن تعویذ، و یا سلاح جن زدائی نیست تا آنرا در طاقچههای خانهها زندانی کنند و یا بر گردنها و در ماشینها آویزان سازند. قلب غافل را چه فایده اگر هزار بار هم بر قرآن بوسه زند و از زیر آن رد شود؟! و مرده از قرآن چه بکف میبرد هرچند صد هزار بار بر قبرش قرآن ختم شود، اگر در زمان زندگیش با قرآن بیگانه بوده است.

باید با یک برنامهریزی قابل اجرا عشق و محبت و شوق قرآنی را در قلبها بکاریم. قرآن را در دل خود و بچهها و خانواده خود شیرین کنیم. این فرموده پیامبر – صلی الله علیه و سلم – را گوشواره گوشهایمان کنیم که: " قرآن را تلاوت کنید، چرا که او در روز قیامت از یارانش شفاعت میکند".

«اقرأوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعا لأصحابه»

قرآن در روز قیامت یا به وکالت ایستاده از فرد مؤمن که شبانه روز با او انس داشته دفاع میکند، و یا به شکایت ایستاده از آنهایی که به او اهتمامی نمیورزیدند ابراز بیزاری کرده، از خداوند میخواهد تا آنها را به سزای بیتوجهی و بیمهریشان به کلام پاک پروردگار، و برنامه سعادت بخش انسانی برساند!..

علاقه رمضان و قرآن بسیار صمیمی است. شرف و عزت رمضان در این است که قرآن پاک در فضای ملکوتی آن بر پیامبر خدا – صلی الله علیه و سلم – فرود آمده،

«شَهْرُ‌ رَ‌مَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْ‌آنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْ‌قَانِ...» ﴿البقرة/١٨٥﴾

{[این است] ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت می باشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است....}

«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ‌ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَ‌اكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ ﴿٢﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ خَيْرٌ‌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ‌ ﴿القدر/٣﴾»

{ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. (۱) تو چه می دانی شب قدر چیست؟ (۲) شب قدر، بهتر از هزار ماه است. }

مؤمنان فضای رمضان را با تلاوت قرآن به کندویی از عبادت و تلاش خستگی ناپذیر و ترتیل قرآن تبدیل میکنند. جهان در رمضان به مسجدی بزرگ تبدیل میشود، که در فضای آن افرادی که با قرآن کم مهرند به حرکت درآمده سعی میکنند به کاروان قرآنیان بپیوندند. دلخوشی آنها این فرموده پیامبر خدا – صلی الله علیه و سلم – است که:

" کسی که در قرآن مهارت دارد همراه پیامبران عالی مقام و پرهیزکاران نیکو سرشت است. و کسی که قرآن را میخواند و در خواندن آن مِن مِن میکند و خواندن قرآن برایش مشکل است، دو پاداش دریافت میکند"!

«‏الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ ‏ ‏السَّفَرَةِ ‏ ‏الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ، وَالَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ ‏وَيَتَتَعْتَعُ ‏‏فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ أَجْرَانِ»

از فرصت رمضان استفاده نموده، در فضای سازنده آن سعی کنیم خود را بسازیم. از عادتهای زشتی که بر ما چیره شده خود را نجات دهیم.

از اعتیاد به سیگار و مخدرات، غیبت و سخن چینی و دروغ، و رشوهخور

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .