به نجات افغانستان بیاندیشیم نه نابودی آن

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 4084
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 4084
    بازدید ماه : 4645
    بازدید کل : 135590
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

به نجات افغانستان بیاندیشیم نه نابودی آن

 

 

هرچه به زمان خروج سربازان خارجی نزدیک تر می شویم بر پیچیدگی اوضاع نیزافزوده می شود. طالبان در سال جدید حملات شانرا افزایش داده اند و آمار کشته های دو طرف جنگ نیز طبیعتا افزایش یافته است. تنها در چند روز اخیر در اثر حملات انتحاری و مستقیم طالبان در ولایات مختلف افغانستان ده ها سرباز و افراد ملکی کشته و مجروح شده اند.
در یک حمله انتحاری در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب 6 تن کشته و 26 تن دیگر زخمی شدند. در حمله انتحاری دیگر در ولسوالی کشم ولایت بدخشان 2 کشته و 16 زخمی شدند. این درحالیست که مقامات امنیتی از کشته شدن 8 سرباز پولیس در جریان حمله طالبان بر یک مرکز امنیتی در غرب کشور خبر می دهند.

بر اثر حمله یک گروه 50 نفری طالبان بر یک پوسته امنیتی در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه هشت تن از سربازان پولیس جان باختند . محمد یونس رسولی، معاون والی ولایت فراه به خبرنگار پامیر گفت: در ابتدا طالبان نگهبان درب ورودی پوسته امنیتی را خفه نموده و سپس سایر سربازان پولیس را تیرباران نمودند و یک رنجر نظامی را نیز با خود بردند.

در همین راستا، رهبران طالبان گفته است که در این رویداد دوزاده سرباز پولیس را به قتل رساندند و سلاح و مهمات دست داشته شان را نیز با خود بردند. گذارش های خبری نشان می دهد که ظرف چند روز گذشته دست‌کم ۷ سرباز خارجی در سراسر افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

با در نظر گرفتن اين تلفات، آمار نظاميان خارجي کشته شده در افغانستان طي سال جاري از مرز ۱۰۰ نفر گذشت. حملات بمب‌گذاري و کمين‎هايي که نيروهاي خارجي را هدف قرار مي‌دهد در اين برهه زماني از سال به شدت افزایش یافته است. این مسئله بخوبی نشان میدهد که افغانستان بار دیگر در حال تبدیل شدن به میدان جنگ نیابتی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای است. اما جالب این است که کسی در این شرائط حساس و بحرانی به نجات افغانستان نمی اندیشد و اظهار نطرهای مقامات ارشد حکومت افغانستان حاکی از بی درایتی سیاسی این مقامات و نبود درک درست و روشن از اوضاع حساس افغانستان است.

در شرائطی که مخالفان مسلح دولت افغانستان از جانب قدرت های خورد و بزرگ منطقه ای و فرا منطقه ی حمایت و تجهیز می شوند و عده ی بی ثباتی و نا امنی افغانستان را به نفع خود می دانند و به همین دلیل اوضاع افغانستان را روز بروز متشنج تر می کنند شبکه الجزیره درگیری فیزیکی عالی ترین مقامات حکومت افغانستان را در داخل ارگ ریاست جمهوری به نمایش گذاشته است.

جالب این است که اختلاف این مقامات بر سر امضای پیمان استراتیژک با آمریکا بالا گرفته وبه برخورد فیزیکی کشیده شده است. در وضعیت حساس کنونی رییس جمهور کرزی تاکنون از امضای سند همکاری های استراتژیک با امریکا سر باز زده است اما اختلاف ها برسر امضا و عدم امضای این پیمان به حدی است که مقام های بلندپایه حکومتی در داخل ارگ ریاست جمهوری باهم برخورد فزیکی می کنند.

این نوع اختلاف ها و تنش ها در حالی در معرض انظار عمومی قرار می گیرد که عدم امضای این سند و خروج سربازان خارجی از افغانستان، این کشور را بار دیگر به میدان جنگ تمام عیار نیابتی میان قدرت ها تبدیل خواهد کرد. در چنین شرائطی اخیرا شبکه الجزیره گزارشی از برخورد فیزیکی کریم خرم رییس دفتر رییس جمهور کرزی با جاوید لودین معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان را نشر کرد.

براساس این گزارش که ابتدا توسط شبکه الجزیره نشر شد، جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه می گوید تلاش خواهد کرد تا از تبلیغات رسانه های دولتی علیه غربی ها بکاهد اما کریم خرم با او مخالفت می کند که این مساله سبب برخورد فیزیکی میان خرم و لودین در حضور رایان کراکر سفیر امریکا و جان الین فرمانده عمومی ناتو در افغانستان می شود.

این برخورد نشان می دهد که برخی مقامات حکومت افغانستان اشکارا منافع ملی افغانستان را قربانی خواسته های گروهی و حزبی شان می کند و این در حالیست که مخالفت با روابط استراتژیک افغانستان و امریکا آنهم در داخل ارگ ریاست جمهوری می تواند پیامد خطرناکی برای این کشور در پی داشته باشد.

متاسفانه این مسئله نشان می دهد که مدیران ارشد در کابینه اقای کرزی در یک تزلزل فکری قرار دارند که این خود مطمینا تاثیر ناگواری بر روابط افغانستان با جهان به خصوص ایالات متحده امریکا خواهد داشت. بایسته است رهبری افغانستان سیاست واضحی در رابطه به روابط خود با جهان اتخاذ کند.

در هر حلقه مدیریتی زمانیکه هم فکری لازم میان افراد یک حلقه وجود نداشته باشد و همکاری تیمی در میان نباشد نه تنها موفقیتی در کار نخواهد بود که این خود می تواند یک فاجعه باشد. وجود چنین تنش ها و برخورد های نشان می دهد که حکومت افغانستان متشکل از افرادی با باورهای ناهمگون است و هر حلقه تلاش دارد تا اهداف خود را از طریق حکومت به پیش ببرد.

این نشان می دهد که تیم حاکم در حکومت افغانستان توسط حلقات خاص و جریان های مشخصی کنترول می شوند که هیچ گاهی به منافع افغانستان و نجات این کشور نمی اندیشند بلکه اقدامات آنان به نابودی افغانستان خواهد انجامید. متاسفانه افزایش بی اعتمادی ها در حال حاضر نه تنها در درون حکومت بلکه در سطح کلان تری در افغانستان شکل گرفته است.

حوادث مانند قران سوزی، کشته شدن غیر نظامیان در قندهار، کشته شدن دو مشاور امریکایی در داخل وزارت داخله و در آخرین مورد، افشای طرح یک والی پیشین آقای کرزی برای کشتن سفیران امریکا، بریتانیا و فرانسه، همه نشان دهنده نوع بی اعتمادی ها میان هم مقامات افغانستان و همینطور حکومت افغانستان و حامیان بین المللی آن است . بایسته است در شرائط حساس کنونی رهبری افغانستان و حلقه حاکمیت به نجات افغانستان و تامین منافع علیای ملی بیاندیشند نه اینکه مسائل گروهی و جناحی را بر مصالح افغانستان ترجیح دهند.

متاسفانه در شرائط کنونی اجماع لازم میان مقامات دولت افغانستان بر سر مسائل اصلی و کلان کشور دیده نمی شود که این بسیار خطر افرین است. مثلا درحالیکه جاوید لودین معین سیاسی وزارت امورخارجۀ افغانستان می گوید که یک دفتر ویژه برای گفتگوهای صلح با طالبان در قطر ایجاد خواهد شد، نمایندگان مردم در خانه ملت با این گفته لودین مخالفت کرده گفته اند افغانستان در قطر نمی تواند دو نمایندگی سیاسی ایجاد کند.

اعضای مجلس نمایندگان با انتقاد ازوزارت امور خارجه کشور می گویند ایجاد دفتر سیاسی برای گروه طالبان در قطر با داشتن یک نمایندگی دیگر نامشروع است. اعضای مجلس از وزیر امور خارجه کشور خواستند تا در این زمینه به مجلس پاسخ دهد.این درحالیست که ایجاد یک دفتر سیاسی برای گفتگوهای صلح با طالبان از موضوعاتی است که از پیش مطرح بوده است و نیز گزارش های وجود داشت که این دفتر هشت ماه پیش ایجاد شده بود.

معین سیاسی وزارت امورخارجه گفته است قرار شده مقام های دو کشور در آینده نزدیک در کابل روی شرایط این دفتر گفتگو های بیشتر را انجام دهند و یا هم احتمال دارد یک سند تفاهم را در این باره امضا کنند. اما پارلمان کشور ایجاد این دفتر را در کنار نمایندگی افغانستان در قطرمخالف قوانین کشورمی داند و عقیده دارد که این کار مشروعیت حکومت افغانستان را زیر پرسش می برد و باید حکومت به شورای ملی پاسخ دهد. مقامات حکومت باید درک کنند که در نبود توافق لازم در داخل کشور بر سر مسائل اصلی و مهم هیچگونه موفقیتی هم در کار نیست و تداوم این روند مسلما به نفع افغانستان نخواهد بود.
 
 
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .