بی حجابی در دانشگاه؛ تقلید از غرب یا دموکراسی؟

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 2517
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 2517
    بازدید ماه : 3078
    بازدید کل : 134023
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

بی حجابی در دانشگاه؛ تقلید از غرب یا دموکراسی؟

 

 

ده سال از نظام دموکراسی در افغانستان می گذرد و در این مدت، تغییرات بزرگی در نگاه مردم نسبت به مسایل فرهنگی بوجود آمده است.
در جریان حاکمیت طالبان، مردم نمی توانستند به صورت آزادانه راه بروند و کار نمایند؛ اما در طول این ده سال در همه چیز تغییر بوجود آمده است؛ در خوراک، زندگی، طرز لباس پوشیدن و…
اما در این میان، بزرگترین تغییر در اندیشه های قشر دانشگاهی کشور به نظر می آید؛ دانشگاه امروز در مقایسه با دیروز از نقطه نظرهای مختلفی قابل بررسی است.
اما آنچه که بیش از پیش چشمگیر به نظر می آید، طرز لباس پوشی دانشجویان می باشد که به گفته آنان دانشجویان در چند سال اخیر مود و فیشن می کنند.

به گزارش جمهور ، احمد فهیم آرمان، یکی از دانشگاهیان به این باور است که طرز لباس پوشیدن توسط دانشجویان به شخصیت دانشگاهیان برمیگردد.
وی در ادامه می گوید که آنان لباسی را بپوشند که با محیط توافق کند و شخصیت دانشجویان را کوچک نسازد.
او در ادامه اشاره می کند:” تقریبا در حدود ۶۰ فی صد لباس معیاری را در نظر می گیرند و برخی بخاطر اینکه می خواهند خود را انگشت نشان بسازند، بعضی لباس های را می پوشند که مناسب محیط دانشگاهی نیست.”

مژده؛ دانشجوی رشته ژورنالیزم دانشگاه کابل می گوید که لباس که مخالف مذهب و دین اسلام و مخالف فرهنگ افغانی نباشد، لباس معیار برای دانشجویان است که متاسفانه توسط بعضی از دانشجویان مراعات نمی شود.
وی در ادامه می افزاید که متاسفانه بعضی از اساتید رشته شرعیات دانشگاه کابل بالای دانشجویان دانشکده و برخی از دانشکده های دیگر پوشش های افراطی را تحمیل می کنند.
او همچنین در ادامه تاکید می کند:” استادان پوهنزی(دانشکده) شرعیات محصل را مجبور به پوشیدن لباس های می کنند که محصل خود را راحت احساس نکند. شاید پوشیدن چادرهای کلان، آستین های کلان و… شاید مانع رسیدن به کتابخانه و مانع درس خواندن شود و در جریان نوشته کردن شاید برایش مزاحمت کند. با وجودیکه لباس دیگر دختران بسیار عادی است، به نظر آنها کاملا نو می آید.”
به گفته خانم ولیزاد، شماری از دانشجویان و بویژه قشر اناث در برخی از دانشکده های این دانشگاه در پوشیدن لباس تفریط می کنند و حجاب اسلامی را مراعات نمی کنند.
این دانشجو به این عقیده است که برخی از دانشجویان در خانه های شان از لباس کاملا عادی و معیار استفاده می کنند؛ اما زمانیکه وارد دانشگاه می شوند، لباس را تغییر داده و با لباس های غیر قابل تصوری وارد دانشگاه می شوند.
او تاکید می کند:” من خودم صد فیصد شاهد بوده ام تا ایستگاه یک چپن را بالای لباس های خود پوشیده و وقتی که در موتر داخل شده، چپن را کشیده و با یک پتلون و لباس کاملا تفریطی وارد شده و دوباره با همان چپن خود به خانه رفته است که فامیل ها هم حق دارد که قیدگیری کنند؛ بخاطریکه دخترهای هستند که از فامیل شان سو استفاده می کنند.”

تاج الدین سروش یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه به این عقیده است که اگر پوشیدن لباس با با مود و فیشن بخاطر پاکی باشد، مشکلی ندارد؛ چون دانشگاه محیط اکادمیک است و جوانان در آن ن آن داخل می شوند.
به گفته ای وی، برخی از دانشجویان با تقلید کورکورانه از غرب لباس های نامناسبی را می پوشند که در خور محیط دانشگاهی و شان یک دانشجو به حساب نمی آید.
این دانشجو در ادامه اضافه می کند:” مودل های که در غرب است؛ جامعه افغانی آن را نمی پذیرد و مردم بالایش تمسخر می کنند که به صورت انگشت شمار در دانشگاه، تعدادی از جوانان به صورت تقلیدی چنین لباس های را می پوشند.”
وی از شماری از استادان رشته الهیات انتقاد می کند و به این باور است که عده از آنان به سنتی بودن و سنتی نمایاندن دانشگاه اکثرا توجه دارند؛ در حالیکه در شرایط فعلی تغییرات زیادی در زندگی مردم بوجود آمده و نباید تا آن حد افراط صورت گیرد.
به باور سروش، استادان مذکور نظام لباس پوشی چهارده صد سال قبل را بالای دانشگاهیان تحمیل می کنند.
گفته های دانشگاهیان زمانی مطرح می شود که طرز لباس پوشیدن دانشجویان و بویژه دانشجویان دختر یکی از معضله های کلان میان دانشگاهیان بوده و تا هنوز کدام معیاری مشخصی از سوی مقامات مسئول در این زمینه در نظر گرفته نشده و برخی از استادان و دانشگاهیان نسبت به آن احساس خشم می کنند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .