چه کسی می خواهد به فکر آینده این مردم باشد؟

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 675
    بازدید دیروز : 817
    بازدید هفته : 1492
    بازدید ماه : 2053
    بازدید کل : 132998
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

چه کسی می خواهد به فکر آینده این مردم باشد؟

 

 

به گزارش بخش اجتماعی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، براساس یک آمار که در چند ولایت کشور صورت گرفته، شیوع کشیدن سگرت در میان اطفال مکاتب، در پسران به 50 فیصد و در دختران به 20 فیصد می رسد.

این یعنی اینکه قریب به پنجاه فیصد مردم کشور ما آلوده به کشیدن سگرت بصورت مستقیم یا غیر مستقیم هستند و همین مساله وزارت صحت عامۀ و تمامی وزارت خانه های ذیربط و موئسسات غیر دولتی را وا میدارد تا در زمینۀ تطبیق یک چارچوب برای پیمان کنترول تنباکو، کمک نمایند.

براساس چارچوب کاری پیمان کنترل تنباکو که توسط وزارت صحت عامه کشور در سال 1386 تدوین یافته و توسط پارلمان تصدیق و به توشیح رییس جمهور نیز رسیده است، به طور صریح ممنوعیت سگرت کشیدن را در محلات عامه، اعلانات و ارتقای تنباکو را تقاضا میکند و از وزارت تجارت خواهان است تا تورید سگرت را کاهش دهد.

اما متاسفانه می بینیم که اکثر مردم کشور ما سگرت کشیدن را قبل از سن 18 سالگی و تقریباً ربع آنان قبل از سن 10 سالگی آغاز می کنند، آماری که شاید فقط در برخی کشورهای غیر اسلامی و بی بندبار شاهد آن باشیم.

یکی از مهمترین علتهای این آمار ناخوشایند این است که شرکت های تنباکو محصولات خود را در جاهایی که قشر جوان به آسانی به آن دسترسی داشته باشند، به بازار عرضه می کنند مثل سینما ها، در اینترنت، در مجلات مد و فیشن، در اماکن ورزش و موسیقی.

در تحقیقی که چند سال پیش بر روی اطفال مکتب در ولایات کابل، لوگر، پروان، وردک و ننگرهار اجراء گردید، نشان داد که 50% جوانانی که سگرت را برای خود یا بزرگان شان از دکان ها خریداری کردند، اصلا از سوی فروشندگان به سبب سن کم شان جواب رد نشنیدند.

با اینکه سازمان صحي جهان در حال حاضر به حكومت ها راجع به ضرورت هشدار هاي تصويري اضرار تنباكو كه نشان دهنده بروز امراض و ديگر عوارض ناشي از استفاده تنباكو ميباشد، روي تمامي بسته هاي تنباكو تاكيد و آنرا توصيه مينمايد، ولی در افغانستان ما شاهد تبلیغات گسترده سگرت در بسیار از اماکن و مجلات هستیم.

مطالعات تازه به اثبات رسانیده که به همان اندازۀ که تعدادی بیشتر نسل جوان در معرض اعلانات تنباکو قرار میگیرند، به همان اندازه احتمال دارد که به کشیدن سگرت رو آورند. لذا این واقعا همت وزارتخانه های زیربط و حتی رسانه های خصوصی و ملی را می رساند که مضرات استعمال دخانیات را به اطلاع مردم برسانند.

اگر رسانه های تصویری هشدار هاي مؤثر صحي، بخصوص آنهايي كه حاوي تصاوير و فیلم هستند را پخش نمایند به یقین در تشويق ترك استفاده از تنباكو مؤثر بوده و علاوه بر کاهش تقاضای مصرف تنباکو، سبب می شود آمار کسانی که هنوز اعتیاد حاصل نکردند نیز کاهش یابد.

توقع مردم و خانواده ها در این باره از رسانه های تصویری این است تا با اطلاع رسانی دقیق و شفاف، معضلات و مشکلات آلودگی به دخانیات و مواد مخدر را مکررا اعلام نماید و تنها به فکر کسب دارآمد و جذب بیننده نباشند، چرا که یکی از وظایف آنها فرهنگ سازی و جلوگیری از آلوده شدن مردم به معضلات اجتماعی است.

از طرف دیگر با بسی تاسف باید گفت متاسفانه دولتی ها نیز در رابطه با اینگونه فرهنگ سازی ها هیچ اقدام مفیدی انجام نداده اند حتی وزیران محترم هنوز به توصیه آگاهان مسائل داخلی کشور مبنی بر گنجانيدن مضرات مواد مخدر در كتاب‌هاي درسي و همچنین اطلاع رسانی شفاف و دقیق از سوی رسانه های صوتی و تصویری داخلی کشور، تاکنون بی تفاوت بوده اند.

در رابطه با مضرات استعمال دخانیات باید گفت: تنباکو که عنصر اساسی در ترکیب دخانیات است یکی از دومین اسباب عمده مرگ و میر در دنیا می باشد. فعلاً تنباکو عامل یکی از هر 10 مرگ در جهان می باشد. اگر استعمال تنباکو به همین گونه ادامه یابد تا سال 2020 سبب مرگ 10 ملیون انسان در سال می گردد.

در جهان در هر 6.5 ثانیه یکنفر از باعث استفاده محصولات تنباکو از بین میرود، تنباکو سالانه 5 میلیون کسانی را که سگرت میکشند به کام مرگ فرو میبرد که معادل به 13699 شخص روزانه میگردد. مطالعات نشان دهنده آن است افرادی که در سنین نوجوانی کشیدن سگرت را شروع مینمایند ، و آن را در طول دو دهه و یا اضافه تر دوام میدهند 20-25 سال پیشتر از افراد که سگرت نمیکشند میمیرند.

همه این مطالب بیانگر آن است که مسئولان زیربط باید کمی هم به فکر فرهنگ سازی باشند و تنها به منافع شخصی خویش فکر ننمایند. زیرا فرداها در قبال همه این مسائل مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .