پیمان استراتژیک هم به معاهده دیورند پیوست!

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 4566
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 4566
    بازدید ماه : 5127
    بازدید کل : 136072
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

پیمان استراتژیک هم به معاهده دیورند پیوست!

 

اوباما در سالروز کشته شدن اسامه بن لادن به کابل سفر کرده تا قراردادی را تحت عنوان پیمان استراتژیک با حامد کرزی امضاءنماید که حاصل آن تاسیس پایگاه های نظامی آمریکا به مدت 99 سال در افغانستان است، مثل معاهده دیورند که 99 ساله بود اما همیشگی شد

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بعد از ظهر امروز سه شنبه دوازدهم ماه ثور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک سفر غیر منتظره مانند همه سفرهای گذشته اش، وارد کابل شد.

گفته می شود اوباما در سالروز کشته شدن اسامه بن لادن به کابل سفر کرده تا قراردادی را تحت عنوان پیمان استراتژیک با حامد کرزی امضاءنماید که حاصل آن تاسیس پایگاه های نظامی آمریکا به مدت 99 سال در افغانستان است، مثل معاهده دیورند که 99 ساله بود اما همیشگی شد.

بعد از اجلاس 2010 لیسبون که قرار شد نیروهای بیگانه از افغانستان خارج شوند، آمریکایی‌ها موضوعی تحت عنوان امضای پیمان استراتژیک با افغانستان را مجددا مطرح کردند که این موضوع قبلا در سال 2005 نیز مطرح شده بود. اگرچه پیش‌نویس این پیمان از طریق رسانه‌ها پخش‌شده و غربی‌ها نیز اعلام می‌کنند که این پیش‌نویس کامل نیست و نواقصی دارد ولی واقعیت این است پیش‌نویسی که در رسانه‌ها منتشر شده، مفاد خطرناکی را هم برای کشورهای منطقه و هم برای ما در بردارد.

بزرگترین نقص این پیمان این است که تکلیف ایجاد و ابقای پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان در آن مشخص نشده و این امر نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته است. مجموعه‌ای از کشورها، از جمله همسایگان و کمی دورتر روسیه و بخشی از کشورهای آسیای‌مرکزی نگران این موافقتنامه هستند.امضای این پیمان می تواند یادآور تجربه‌ای باشد که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در هر منطقه‌ای که نفوذ کرده، دیگر خارج نشده است.

در صورت تحقق این توافقنامه، از یک سو افغانستان به عرصه رقابت کشورهای دیگر چون روسیه و چین تبدیل خواهد شد و از سوی دیگر آمریکا به جای دستیابی به اهداف استراتژیک خود در منطقه با بحران های جدید مواجه می شود و مهار آنها برای واشنگتن بسیار دشوار خواهد بود.

در واقع وقتی آمریکا تبدیل به یک قدرت نظامی در افغانستان شود به طور طبیعی روسیه و چین هم در عرصه رقابت های امنیتی وارد می شوند و این مساله منطقه را ملتهب خواهد کرد. مقامات افغانستان هم در آن حد از توانایی نیستند که بتوانند با آمریکا مقابله کنند. به معنای دیگر آمریکایی‌ها را ما نیاوردیم که ما بیرون کنیم،مقامات داخلی کشور ما حتی در مورد جابجائی یک سرباز نمی توانند به آمریکا دستور بدهند.

یکی از مهمترین مفادی که مقامات کاخ سفید به دنبال آن هستند این است که آمریکایی‌ها امروز به جهت مصوبه شورای امنیت در افغانستان می باشند، بنابراین بعد از خروج نیروها باید آنجا را ترک کنند. در حال‌ حاضر آمریکایی‌ها در کشور ما پایگاه، تجهیزات، اموال و نیرو دارند و به دنبال قانونمندکردن آنها با اجازه دولت جناب کرزی بعد از خروج هستند تا برای ادامه حضور نیازی به مصوبه شورای امنیت نداشته باشند.

با اجرای این پیمان دسترسی به فضای افغانستان منحصرا در اختیار آمریکا خواهد بود و آنان مجوز هرگونه تردد هوایی و هرگونه عملیات را دارا خواهند بود که در مطالب آتی بصورت مفصل تری به بیان آنها خواهیم پرداخت. فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم جناب کرزی با جناب اوباما چه گلی پر سر افغانستان خواهند زد.

به قول ما هرچه دیگ باشد به کفگیر بالا می آید. پس منتظر می مانیم تا زد و بندهای پشت پرده این سفر ناخواسته هرچه زودتر فاش گردد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .