نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 35
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 35
    بازدید ماه : 6574
    بازدید کل : 130977
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

گوگل و یوتیوب در لیست سیاه روسیه



روسیه به منظور مراقبت از کودکان در برابر مطالب نامناسب منتشر شده در فضای اینترنت، قصد دارد سایت های گوگل و یوتیوب را در فهرست سیاه خود قرار داده تا بتواند در صورت لزوم آنها را مسدود کند.

اکنون با این اقدام که وجهه قانونی دارد مقامات روسی می توانند بدون هیچ مشکلی سایت های مشخصی را ببندند.

این قانون از روز پنجشنبه اجرایی شده است و سایت zapret-info.gov.ruبه شکایات مردم در مورد این سایت ها رسیدگی کرده و سایت های نامناسب را مسدود می کند.

طی 24 ساعت نخست راه اندازی این سایت بیش از پنج هزار شکایت در مورد محتوای نامناسب اینترنتی ارائه شد.

بر اساس اعلام روسیه سایتهای مربوط به مواد مخدر، هرزه نگاری کودکان و تحریک به خودکشی از جمله سایت ها و محتواهایی هستند که در فهرست سیاه قرار می گیرند.

 

 

برچسپ ها: ,

زنی در قندوز به دار آویخته شد



زنی در قندوز پس از یک جر و بحث، بوسیله شوهرش حلق آویز شد.

جنرال سمیع الله قطره فرمانده پولیس ولایت قندوز در صحبتی بیان داشت: ” این حادثه شب گذشته (۱۵ عقرب) در قریه حضرت سلطان منطقه ” کلتکتای” رخ داده و شوهر این زن به حیث متهم اول به جرم خویش اعتراف کرده است.”

به گفته آقای قطره؛ صبح امروز این قضیه افشا شده و شوهر این زن بلافاصله از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردیده است.

او خاطر نشان ساخت که این منطقه، مربوط به مرکز شهر قندوز می شود.

فرمانده پولیس قندوز تصریح نمود: تحقیقات به منظور روشن شدن علت قتل آغاز شده؛ اما احتمالات اولیه اختلافات شدید میان این خانواده را نشان می دهد.

گفته شده که این زن حدود سی ساله بوده و دو طفل از وی به جای مانده است.

بستگان این زن؛ شوهر وی را گارد امنیتی غضنفر بانک در کابل معرفی کرده اند که هر از چند گاهی در خانه حاضر می شده است.

 

برچسپ ها: ,

قتل یک دختر جوان توسط برادرش در هرات



مقام های محلی در ولایت هرات می گویند که یک دختر 25 ساله توسط برادرش به اتهام فرار از منزل به قتل رسیده است.
یک مقام دولتی در ولایت هرات که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: "این دختر جوان نفیسه نام دارد و از باشندگان فعلی ولسوالی شیندند است."
به گفته او نفیسه به ضرب مرمی توسط برادرش به قتل رسیده است.

مقام های محلی در ولایت هرات می گویند که یک دختر 25 ساله توسط برادرش به اتهام فرار از منزل به قتل رسیده است.

 


هرات در غرب کشور از ولایاتی است که در جریان چند ماه اخیر شاهد بیشترین آمار خشونت علیه زنان بوده است.
به گفته منبع، این دختر پیشتر بدون اطلاع قبلی به خانواده اش، به خارج از ولایت هرات سفر کرده بود.
این منبع می گوید، زمانی که نفیسه دوباره به خانه بازگشت، از سوی برادرش به ضرب مرمی به قتل رسیده است.
مقام های پولیس هرات می گویند که برادر و کاکای نفیسه در پیوند با این قتل بازداشت شده اند.
یکی از شاهدان عینی می گوید که نفیسه برای مهمانی به خانه کاکایش رفته و سپس به شهر جلال آباد فرار کرده است.
به گفته او ماموران امنیتی نفیسه را دستگیر کرده و دوباره به خانواده اش تحویل داده اند.
شماری از فعالان حقوق بشر در ولایت هرات نیز بر این باورند که نفیسه قربانی خشونت های خانواده گی شده است.
پیشتر نیز یک دختر 18 ساله به ضرب مرمی از سوی برادرش در ولایت هرات به قتل رسیده بود.
خشونت های خانواد گی و قتل های ناموسی در ولایت هرات در چند سال گذشته همواره نگرانی نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.
زنان زندانی
این در حالی است که شمار زنان زندانی در کشور نیز نسبت به چند سال اخیر افزایش چشم گیری یافته است.
کارشناسان می گویند که ازدواج های اجباری، خشونت های خانوادگی و فرار دختران با مردان نامحرم باعث شده شمار زندانیان زن در کشور افزایش پیدا کند.
این امر هرازگاهی منجر به قتل دختران و زنان از سوی یکی از اعضای فامیل شان نیز شده است.
شماری از آگاهان مسایل اجتماعی، عدم آگاهی زنان از قانون را عامل اصلی زندانی شدن زنان و دختران در کشور می دانند.
فرشته 19 ساله، در گفت و گو ، علت زندانی شدنش را عدم آگاهی از قانون خوانده است.

پیشتر مسوولان دادستانی کل اعلام کرده بودند که فرار زنان و دختران از منزل با مرد نامحرم جرم است و با آن برخورد قانونی خواهد شد

فرشته نیز گفته است که هیچ اطلاعی از این قانون نداشته و زندانی شده است.
او 5 سال قبل زمانی که در ولایت دایکندی زندگی می کرد، در سن 14 سالگی توسط مادر و پدرش مجبور به ازدواج با مردی شد که هرگز با او آشنایی نداشته است.
این بانوی جوان حدود 3 روز پیش از سوی ماموران امنیتی بازداشت و زندانی شده است.
با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر و سایر نهادهای مدافع حقوق زنان نیز از بدتر شدن وضعیت زنان در کشور ابراز نگرانی کرده اند.

 

برچسپ ها: ,

فکاهی و کارتون روز



فکاهی
 
امروز روز جهاني خوش تيپ ترين مقبولترين و مهربان ترين دوست دنياست . اين روز بشما
....
....
....
....
هيج ربطي نداره . . . 
.
.
.
.
.
.
 شنیدین این دخترهای دم بخت میگن: من قصد ازدواج ندارم؟
یکی نیست برایشان بگویه عزیز من!
ازدواج که قصد نمی خواهد!! خواستگار می خواهد که تو نداری
 
 
 
کارتون
 
http://www.infoafghan.com/images/1391/aghrab/15/tanz.jpg

 

 

من اگر ما نشوم تنهایم



من اگر از هر قوم و تبارم بالاخره انسانم و به حکم خدای عزوجل، ابر موجود این کره خاکی و خلیفه¬ ی ایزد متعال در روی زمین، پس حق دارم همانند سایر انسان های روی زمین از حقوق و امتیازات مساوی بهره مند باشم، حق دارم تحصیل کنم، کار کنم، آزادی بیان داشته باشم و بدون اینکه کوچکترین تهدید متوجه ام باشد زندگی کنم و از زندگی لذت ببرم.

آری من حق دارم که بفهمم من زنده ام و نه یک موجود متحرک محض، بل انسانم و حق اظهار رأی و عقیده دارم، حق دارم به ناملایمات زندگی اعتراض کنم، حق دارم که در برابر چالش ها و موانع فرا رویم مجادله کنم و نتیجه آن را نپذیرم و از دیگران برای رفع آن تلاش کنم، آری من تنها موجود فاقد اراده نیستم که فقط محکوم به کشیدن زجر باشم و تمام بدبختی های این کره خاکی را فقط من به دوش بکشم و تمام عمر خود را به آوارگی و فقر بسر کنم.

می دانم دیگران که مثل من انسان اند، آنها مرفه اند زندگی عاری از زجر و خشونت را به تجربه می گیرند و از مزایای آن لذت می برند، آنها صاحب کشور آباد و با تمام امکانات لازمه ی یک زندگی آرام و با نشاط اند اما من مجبورم گاهی زیر خیمه بخوابم و زمانی در مغاره، سفره ی آنها دایم رنگین اند و غذا های متنوع را در خود گنجانده اند اما سفره من تهی و البته گاهاً یک قرص نان خشک که به سادگی نمی شود جوید، آن ها با صدای لالایی به خواب می روند و با شنیدن صبح بخیر از خواب بر می خیزند و من گریه کنان و از فرط گرسنگی خوابم می برد و با صدای انفجار خمپاره بیدار می شوم و هراسان اطرافم را می بینم که نکند اینبار نیز کدام عزیزم را از من گرفته باشد، آنها با لباس های مفشن و بکس دستی با چهره بشاش راهی مکتب می شوند تا درس بخوانند و فردای خود و دیگران را بهتر از حال کنند، اما من راهی سرک ها و کوچه ها می شوم تا برای خود و خانواده خود نان بیابم و برای آن از صبح تا شام التماس کنم و جان بکنم.

آنها جشن های ملی و مذهبی شان را در کنار بستگان و فامیلین خویش سپری می کنند و از آن لذت می برند و به یکدیگر تبریک بادی می گویند اما من می بینم که در این روز ده ها نفر از کسانی که دور هم جمع می شوند تا خوشی را با هم شریک سازند و عید را به یک دیگر تبریک گویند، در خون می غلتند و صدها نفر یتیم می شوند و سرنوشت شبیه من را به خود می گیرند و ده ها تن دیگر بیوه می شوند و خیلی از آدم ها در میان خون و باروت شیون کنان جنازه های عزیزان و بستگان شان را می پالند اما از شدت زخم و سوختگی ناشی از اصابت باروت هرگز قادر به شناسایی آن نمی شوند.

بالاخره آنها به توسعه ¬ی پایدار می اندیشند و من به ویرانی پایدار، ویرانی که همه چیز و همه کسم را از من گرفت و میلیون ها هموطن دیگرم را آواره غربت کرد که تعداد بیشتر آنها برای رسیدن به نان، خود خوراک کوسه ها و قربانی ماین ها شدند و عده¬ی اندکی که به مقصد رسیدند هر روز زجر غربت را باید تحمل کنند و توهین عابرین را.

اینکه این وضع تاکی دوام می آورد بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه و قربانی نمودن میلیون ها شهروند سرزمینم و سوختن و ویران شدن خانه و کاشانه من و میلیون ها مثل من، هنوز نا پیدا است، عده¬ی چشم گذاشتند تا دیگران این وضع را تغییر دهند و به همین لحاظ خود را فاقد مسؤولیت می دانند اما من فکر می کنم تا زمانی که خود ما نخواهیم، این وضع تغییر نخواهد کرد شهروندان ما باید برای آینده بهتر تلاش کنند نگذارند آنهایی که این وضع را خلق نموده اند، بیشتر از این بر مقدرات ما حکم برانند و این وضع نا بهنجار را به ناکجا آباد بکشانند، من باید ما شوم و ما عزم را جزم کنیم به فساد ویرانگر و تباه کن که امروز بر تار و پود سرزمینم رخنه نموده و مثل خوره ارزش ها و هنجار های ما را از بین می برد و بصورت غیر مرئی آن را ویران می کند نقطه پایان بگذاریم و از سوی دیگر به این مداخلات محسوس و غیر محسوس اجانب و همسایه های مداخله گر و ویرانگر نه گفته، دست پرورده های آنها را نگذاریم که بیشتر از این ما را زجر دهند و بر یتیمان کشورم بیافزایند چون من میدانم که یتیم بودن چه درد جانسوزی دارد.

چنانچه بزرگان ما گفته اند:
من اگر ما نشوم تنهایم، تو اگر ما نشوی خویشتنی، چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم، خانه اش ویران باد.

پایان
نویسنده: جمشید آرش

 

برچسپ ها: ,

پرهزینه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا



این روزها انتخابات ایالات متحده عنوان معناداری به خود گرفته است: "پرهزینه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا" و این ماراتن در حالی به مراحل پایانی خود رسیده است که مردم آمریکا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حرف و حدیث ها درباره تفاوت جمهوری خواهان و دموکرات ها و یا عوامل تاثیرگذار بر پیروزی یک فرد در انتخابات و نیز نقش لابی های گوناگون در این انتخابات و جایگاه سرمایه داران و تاثیرگذاری آنان در امر انتخاب رییس جمهور جدید بر سر زبان ها می افتد.

بسیاری از رسانه های غربی تلاش می کنند انتخابات آمریکا را اوج دموکراسی و بالاترین سطح از آزادی مردم در انتخاب رییس جمهور معرفی کنند و با استناد به اعلام رسمی هزینه های انجام گرفته در این انتخابات، این شفاف سازی را یک مزیت ویژه نشان دهند.

اما منشا پول های اهدایی به ستادهای انتخاباتی مورد بررسی قرار نمی گیرد و افکار عمومی از پشت پرده این کمک ها مطلع نمی شوند؛ چراکه متوجه خواهند شد رای آنها عملا تاثیری ندارد و سرنوشت انتخابات آمريكا را سرمايه داران و صاحبان شركتهاي بزرگ تعيين خواهند كرد.

با توجه به تاریخ رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،‌ نامزدی که پول بیشتری داشته باشد، بخت بیشتری برای رفتن به کاخ سفید خواهد داشت. نامزدهای راه یافته به رقابت نهایی نیز دغدغه تامین هزینه‌های تبلیغاتی را دارند که اغلب این هزینه‌ها نیز از طریق شرکت‌های بزرگ، اتحادیه‌ها و افراد ثروتمند تامین می‌شود.

کارشناسان بر اساس تاریخ دوره های ریاست جمهوری در آمریکا، بر این باورند که فرقي بين جمهوريخواهان و دموكرات هاي آمريكا نيست و اين "سرمايه داران" هستند كه تصميم مي گيرند چه كسي وارد كاخ سفيد شود.

 

برچسپ ها: ,

کابل در 24 ساعت گذشته شاهد ناامنی !



شهر کابل در 24 ساعت گذشته شاهد چندین مورد درگیری و سرقت مسلحانه بوده است.

به گزارش یک، در این درگیری ها یک تن کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. ساکنان می گویند: افراد مسلح غیر مسوول و ولگرد در کابل افزایش یافته است و پولیس هیچ توجهی در این خصوص ندارد.

اما پولیس کابل از گفتگو در این مورد خودداری می کند.

گفته می شود در منطقه خیرخانه شهر کابل یک نفر صراف در نتیجه درگیری زخمی شده و دو صد هزار دالر پول نقد وی به سرقت شده است.

همچنین در منطقه یازده شهر کابل در یک درگیری توسط افراد مسلح غیر مسوول در یک مراسم عروسی چهار نفر زخمی شدند و در حوزه هفدهم پولیس کابل، در یک مراسم عروسی دیگر طی تیر اندازی افراد مسلح، یک تن کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

 


 

برچسپ ها: ,

فکاهی و کارتون روز



فکاهی
 
یک لبخند تو تمام دنیا را میکشد
پس افغانستان به بم اتم نياز ندارد.
لطفأ دوستم طرف پاكستان يك لبخند بزن.
.
.
.
.
.
یک پاکستانی همرای یک بمب بازی میکرد یک نفر از راه تیر شد گفت نکو او خر که انفجار میکنه پاکستانی گفت خیره ده جیبم دگام دارم
 
 
 
 
کارتون
 

http://www.infoafghan.com/images/1391/aghrab/11/tanz.jpg

 

خواص گوشت پرندگان مختلف



امروزه به دلیل رشد و پیشرفت کشور در زمینه پرورش دام و طیور، علاوه بر گوشت گاو و گوسفند ومرغ، گوشت های دیگری همچون گوشت شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. متاسفانه برخی افراد بنا بر عادت یا به دلیل نداشتن آشنایی با اینگونه از گوشت ها از خرید و خوردن آنها امتناع می کنند. در اینجا سعی داریم شما را با گوشت اینگونه از پرندگان و فواید و خواص آنها آشنا کنیم.

گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می شود و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز است. گوشت شترمرغ دارای فواید بسیاری است.

1- گوشت شترمرغ کالری، کلسترول و چربی بسیار پایین تری از گوشت مرغ و بوقلمون دارد.

2- گوشت شترمرغ برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند بهترین گزینه است زیرا علاوه بر چربی کم، خاصیت سیرکنندگی فراوان دارد.

3- اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد.

4- این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا-3 فراوان بهترین نوع گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی است.

5- گوشت شترمرغ به دلیل داشتن سدیم بسیار کم برای بیماران فشار خونی بسیار مفید است.

6- گوشت این پرنده همچنین دارای پروتئین و آهن بسیار بالایی است، بنابراین مصرف آن به افراد کم خون و زنان باردار توصیه می شود.

7- گوشت شترمرغ به میزان قابل توجهی از املاحی همچون روی و منیزیم برخوردار است.

8- نکته آخر اینکه بسیار ترد است و هضم آسانی دارد.



گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین بسیار لذیذ، خوش طعم و مقوی است. به دلیل آنکه این پرنده دارای جست و خیز و تحرک فراوانی است ماده ای به نام گلیکوژن در ماهیچ های این پرنده بیشتر از سایر پرندگان تولید می شود که همین امر گوشت بلدرچین را بسیار مطبوع و لذیذ کرده است. گوشت بلدرچین دارای خواص بسیاری است.

1- میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است.

2- پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد.

3- این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است.

4- گوشت بلدرچین به دلیل خواص فراوانش برای درمان امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است.

5- خوردن گوشت این پرنده به افراد مسن و از کار افتاده به دلیل بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار توصیه می شود.

6- علاوه بر خاصیت فراوان گوشت بلدرچین، تخم بلدرچین نیز دارای فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 و منبع خوبی از تمامی ویتامین ها به جز ویتامین C است. به همین دلیل تخم بلدرچین را بمب ویتامین نامیده اند.

7- تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود.

8- مصرف همزمان تخم وگوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می شود.



گوشت بوقلموننکته ای که گوشت بوقلمون را از سایر گوشت ها متمایز می کند وجود هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در بدن این نوع پرنده است. به طوری که 65 درصد گوشت بوقلمون در ناحیه سینه، سفید و 35 درصد نآن قرمز و در ناحیه ران ها قرار دارد. نکته قابل توجه طعم و مزه هر یک از قسمت های گوشت بوقلمون است. به طور مثال گوشت سینه وبال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت ران های آن قرمز و بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان شکاری دارد. گوشن بوقلمون نیز دارای فواید و خصوصیات بسیاری است.

1- گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B1، A، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتانسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

2- مصرف گوشت بوقلمون برای تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در فصل سرما، بسیار توصیه می شود و دلیل آن سرشار بودن این نوع گوشت از ویتامین A است.

3- این گوشت نسبت به سایر گوشت ها از استخوان و ضایعات کمتری برخوردار است.

4- گوشت بوقلمون دارای پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی است.

5- گوشت این پرنده به دلیل بافت فشرده اش هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد.

6- اسید آمینه تریپتوفان گوشت بوقلمون سبب افزایش ترشح سروتونین می شود و همین امر باعث شادابی، آرامش در افراد و سبب بهبود خواب می شود و در ضمن اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و سموم را از بدن دفع می کند.

7- گوشت بوقلمون سرشار از آهن است به طوری که مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، به همین دلیل مصرف آن به خانم های باردار و کودکان توصیه می شود.

8- گوشت بوقلمون از پوکی استخوان جلوگیری می کند و همچنین سبب افزایش گلبول قرمز خون می شود.

این نکته در مورد گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت گوشت سفید آن دارد، بنابراین بهتر است افراد دارای فشار خون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده کنند. همچنین گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است که بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی بهتر است با احتیاط بیشتر از آن استفاده کنند.


 

برچسپ ها: ,

ایتالیا: هرگز افغانستان را تنها نمی گذاریم!

 

ایتالیا سال 2014 افغانستان را سال تحول می داند نه بحران.

نخست وزیر ایتالیا بیان می کند، در کنار جامعه جهانی به همکاری دراز مدتش با افغانستان ادامه خواهد داد.

به گزارش طلوع، نخست وزیر ایتالیا در سفرش به کابل به توانایی نیروهای امنیتی افغانستان برای پذیرش مسوولیت ها تا سال 2014 میلادی و نیز به ادامه همکاری با افغانستان تاکید کرد.

وی بیان کرد ما به سال 2014 بعنوان یک سال تغییر نگاه می کنیم نه بحران و ما به هیچ وجه افغانستان را تنها نخواهیم گذاشت.

همچنین رییس جمهور کرزی علی رغم مخالف های زیادی که وجود دارد، یکبار دیگر حضور دو عضو خارجی در کمیسیون بررسی شکایات انتخابات نقض حاکمیت افغانستان عنوان کرد و با آن مخالفت کرد.ش

 

برچسپ ها: ,
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 312 صفحه بعد

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .